Patrick Rothfuss a Barcelona

CENTENARS DE LECTORS ACLAMEN PATRICK ROTHFUSS. L'ESCRIPTOR DE NOVEL·LA FANTÀSTICA NO TÉ DATA ENCARA PER A L'ESPERAT FINAL DE LA SEVA TRILOGIA PERÒ ANUNCIA UN ALTRE LLIBRE "AVIAT"

Patrick Rothfuss té milers de lectors de tot el món en tensió esperant les mil pàgines de Les portes de pedra, la novel·la amb què completarà la trilogia sobre Kvothe, el bard que fa màgia amb les seves paraules, assassí de reis, perseguit per uns déus arcaics i amant de deeses fogoses que ja va protagonitzar El nom del vent (2007) i El temor d'un home savi (2011). Però a diferència dels irascibles seguidors de George R. R. Martin - l'escriptor de qui Rothfuss (Madison, Winconsin, 1973) va pel camí d'heretar el tron de rei de la fantasia èpica de qualitat -, a ell no l'insulten perquè es posi a escriure com un posseït. Ahir i abans d'ahir, a Barcelona, Rothfuss va ser aclamat, literalment, per uns quants centars de lectors en dos actes públics. I ni un el va importunar preguntant-li ni tan sols una vegada quan arribarà el pròxim llibre "Per cada un que em pressiona, n'hi ha cent que m'escriuren i diuen que m'entenen i m'agafi el meu temps", explica. 

A què es deu aquest afecte i respecte (en directe, realment impressiona)? "És tot mentida, no sóc una bona persona! Sóc molt atent mostrant respecte, jo el primer, als meus lectors. Porto un blog que la majoria de gent que és aquí ha llegit: hi faig bromes, hi explico petites històries, coses que em passen... comparteixo amb ells més coses de la meva vida del que és raonable. I no em veuen com una màquina de fer llibres sinó com una persona", comenta. 

Per a ells és Pat... Però com que el preiodista no té per què ser una bona persona...Pat, quan arribarà el tercer llibre, del qual el 2007 vas dir que ja tenies una primera versió escrita? "No hi ha data de pulbicació. Va bé, però no ràpid.". I és que el procés de Rothfuss és meticulós fins a l'exasperació. "El primer esborrany va tenir 400 revisions globals. El segon, menys, prop de 200 versions. El tercer està bé, però encara no és perfecte. Quant li falta? No ho sé. En aquest procés corregeixo errors i apareixen nous personatges. Perquè se'n faci una idea: fa tres mesos vaig dedicar 20 hores consecutives només a marcar i revisar les 4.000 vegades que sortia la paraula that en el tercer llibre i decidir quines són prescindibles. Encara que ningú vegi aquesta feina."

Encara que potser sí que es veu, perquè el nivell d'elaboració literària dels seus llibres supera àmpliament l'habitual en el gènere fantàstic. "Tinc certs prejudicis quan a alguna cosa la qualifiquen de literària. És injust, igual que quan qualifiquen el gènere fantàstic de tonteria", replica. Ho deixem en el fet que es pren molt seriosament la literatura fantàstica. 

I abans del tercer llibre...

Fa dos anys, en una trobada a Wisconsin, ens va explicar que planejava una novel·la curta situada en una de les regions del seu món imaginari, Modeg, que encara no ha explorat. "Si, ho recordo! La tinc acabada (susurra). Bé, li falten un o dos mesos de treball. És curta per a mi, però té la mesura habitual d'una novel·la. Puc publicar-la abans que el tercer llibre per fer més fàcil l'espera dels meus lectors, és una cosa que m'ha resultat més senzilla d'escriure però de la qual em sento orgullós. I ho faré. Aviat"
I més anuncis. Està en marxa un projecte per convertir la seva trilogia en sèrie de televisió, encara que les informacions que es van filtrar el juliol passat no són precises. "Té els drets New Regency, una productora vinculada a 20th Century Fox. I s'està escrivint el guió del pilot. Així que es tracta d'un projecte real però encara està fent els primers passos". I també una segona part del seu sinistre llibre il·lustrat no per a nens titulat Las aventuras de la princesa y el señor Fu, que aquests dies ha usat en les seves presentacions per explicar la seva forma de narrar. "M'agrada jugar amb les expectatives dels lectors. La gent espera un conte de nens, o una fantasia èpica tradicional en les meves novel·les, però no ho són". 

Posats a fugir dels tòpics de la fantasia tolkieniana, Rothfuss aposta per personatges femenins forts. I en el seu segon llibre hi ha sexe, cosa que ha molestat alguns pares dels EUA. "Si els molesta que hi hagi sexe però no que mati 30 personatges, llavors tenen un problema. Punt."

Article escrit per Ernest Alós i publicat a El Periódico el dia 8 de novembre de 2013.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada